Van de bestuurstafel... #8
donderdag 5 oktober 2017Het bestuur van BAS Voetbal wil graag zo actief en transparant mogelijk informatie verstrekken over het reilen en zeilen binnen onze club. In deze, in principe, tweemaandelijkse rubriek informeren wij u graag over een aantal zaken die spelen.
Start seizoen
We zijn weer los! Afgelopen zaterdag waren er veel thuiswedstrijden en de auto’s stonden weer tot buiten het hek. Tijdens de bekerwedstrijden was al te merken dat iedereen de goede kriebels had om te beginnen aan het nieuwe seizoen. De heerlijke velden lonken en nodigen uit tot spelplezier. We doen het nog met drie wedstrijdvelden, want het hoofdveld heeft een grote onderhoudsbeurt ondergaan.
Voor de jongste pupillen, onder 9 en onder 8, is de nieuwe spelvorm allemaal nog wennen. Zij spelen op een kleiner veld en in een vorm van zes tegen zes. Wij hebben zeker het idee dat er meer beleving is bij de spelers en dat ze het leuker vinden.
Ook de nieuwe wedstrijdapp op de telefoons en de tablet in de commissiekamer is nogal wennen. De opgave van spelers, de controle van spelers en wedstrijdverloop worden allemaal via de app van de KNVB verwerkt. Het went gelukkig al snel en ook hier zijn de eerste tevreden geluiden vernomen.
Vrijwilligers
Binnenkort gaan we u benaderen om een taak binnen BAS Voetbal in te vullen. Daar valt niet aan te ontkomen. De vereniging is van ons allemaal en we zullen allemaal iets moeten doen om ‘De Parel Van De Polder’ te laten stralen. We kunnen niet zonder vrijwilligers. Er zijn gelukkig veel fanatieke vrijwilligers. Zo hebben wel bijvoorbeeld David Holewijn en Stefan Tolhoek als vrijwilligers van het jaar gekozen. Maar er zijn nog veel meer mensen die onwijs veel tijd in de club steken. We kunnen allemaal helpen om de ‘De Parel Van De Polder’ te laten bloeien. U kunt ook kiezen voor een vrijwilligerstaak die niet structureel veel tijd kost, maar een aantal keer per jaar. Denk hierbij aan een kantinedienst of helpen bij een grondige schoonmaakbeurt.
Mooie voorbeelden zijn de team- en pasfoto' die worden gemaakt door de PR-commissie. Zo staan alle teams er ook op de site weer mooi bij. En ook de kleding, die deze zomer onder hoede is genomen door de kledingcommissie (Marina Knorren). Alles is goed uitgezocht, gerepareerd en uitgedeeld. Een enorme klus! Recent hebben we gekeken waar de uitstraling qua kleding beter kan en daar gaan we nog extra acties oppakken. Deze voorbeelden passen perfect binnen ons beleidsplan, waardoor wij nog sterker ‘De Parel Van De Polder’ willen zijn.
Helpt u ons ook? Als u al een taak in gedachten heeft, laat dit dan weten door te mailen naar secretariaat@basvoetbal.nl.
Jeugdcommissie
Sinds dit seizoen beschikt BAS Voetbal weer over een jeugdcommissie. Als bestuur zijn wij heel content dat Richard Bossenbroek, Sico Oerlemans, Peter Schrijvers en Harold Zondag dit hebben opgepakt. Vanuit het bestuur schuift Hein Grafhorst bij de jeugdcommissie aan. De nieuwe jeugdcommissie houdt zich bezig met niet-voetbaltechnische zaken die samenhangen met het jeugdvoetbal bij BAS Voetbal. Voorbeelden zijn het aanvragen van VOG (Verklaring omtrent het gedrag) door (nieuwe) trainers en leiders, het signaleren van problemen die eventueel spelen tussen leiders, trainers, spelers en ouders en het indelen van kleedkamers en velden op wedstrijddagen.
Vanuit de jeugdcommissie is er voor de verschillende leeftijdscategorieën een aanspreekpunt:
o Bovenbouw (JO 19/JO 17): Sico Oerlemans (tel: (06) 10822516 of per e-mail: sicooerlemans71@gmail.com).
o Middenbouw (JO 15/JO 13/MO 13): Richard Bossenbroek (tel: (06) 52626119 of per e-mail: r.bossenbroek@gmail.com)
o Onderbouw (JO 11/MO 11/JO 9/JO 8/mini’s): Harold Zondag (tel: (06) 51288649 of per e-mail: harold.zondag@wur.nl).
Algemene punten kunnen bij de jeugdcommissie worden ingebracht via het algemene e-mailadres: jeugdcommissie@basvoetbal.nl.
Verduurzaming sportcomplex
Door met de fractiepartijen uit de gemeente Dronten in gesprek te zijn geweest over de hoge huur van ons sportcomplex, is uiteindelijk in de gemeenteraad besloten dat de gemeente de buitensportverenigingen gaat helpen bij het verduurzamen van de sportcomplexen. Als voetbalverenigingen in de gemeente Dronten, onder aanvoering van BAS Voetbal en in samenwerking met de fractiepartijen, hebben we dat toch maar bereikt. De gemeente is inmiddels gestart met de duurzaamheidsscan. Verduurzaming helpt zeer bij verlaging van de CO2-uitstoot en kan enorm helpen om de exploitatiekosten van de vereniging structureel lager te krijgen. Investeren is echter een moeilijke zaak.
Kunstgras
De gemeente Dronten voelt zich wettelijk verplicht om een rente van vier procent toe te rekenen aan de exploitatiekosten van het aangepaste complex met kunstgrasveld. Zonder de renteberekening hadden we slechts een verschil van circa € 2.500. Een dusdanig verschil is overbrugbaar, onder andere door onderhoud over te nemen van de gemeente. De rente van 4% over de investeringskosten, rekening houdend met afschrijving en boekwaarde, zorgt er echter voor dat er gemiddeld circa € 7.000 bij komt. Daardoor wordt het exploitatieverschil ineens € 9.500. De afspraak met de gemeenteraad is dat dit € 0 moet zijn, waarbij het niet op een kleine plus aan komt. Hier moeten we opnieuw voor rekenen en over praten. Dat doen we in een constructieve sfeer.
Renovatie hoofdveld
Op zaterdag 7 oktober is het hoofdveld weer voor het eerst inzetbaar. Graag laten we er dan pupillenteams op spelen, want dat is juist goed voor het nieuwe veld. Op 14 oktober gaat ons vlaggenschip weer op het hoofdveld spelen. Er staat dan een wedstrijd tegen Hattem op het programma.
Sietse de Boer is namens onze club betrokken bij de werkzaamheden. We zijn erg tevreden hoe aannemer De Ridder het heeft uitgevoerd. Er ligt een mooie nieuwe mat, die er weer een tijdje tegen kan.
Het volgende is met het veld gedaan:
• Toplaag (zode) is gefreesd 5 tot 10 cm
• Toplaag mengen met spitfrees ca. 25 cm diep
• Toplaag aanrijden en onder profiel brengen
• Drainsleuven maken: h.o.h 3 m1 en 50 cm diep en vullen met zand
• Aanbrengen 3 cm verschalingszand op gehele veld en mengen met bovenlaag tot 23cm diep
• Toplaag weer aanrijden en veld egaliseren.
• Aanbrengen 1 cm verschalingszand op geëgaliseerde veld
• Aanbrengen voorraadbemesting (Totaal 1200 kg)
• Verschalingszand en voorraadbemesting mengen met de toplaag tot max. 13 cm
• Sproeiers op hoogte brengen.
• Veld in twee richtingen inzaaien, recht en diagonaal.
Het veld wordt ingericht met twee nieuwe doelen. Het hekwerk en ballenvanger wordt nagelopen op rechtheid en er komen twee nieuwe netten in de ballenvangers.
Financieel
Kort na afloop van het vorige seizoen hadden we de cijfers beschikbaar. De administratie is haast dagelijks op orde en er is volop aandacht voor uitgaven en inkomsten. We wisten al dat het seizoen in de pas liep en dat hadden we ook in mei gemeld. Vooruitlopend op de ledenvergadering en de goedkeuring van de stukken, kunnen we nu al melden dat we een keurige winst hebben gemaakt.
Wel merken we dat het eigen gebruik in het clubhuis weer toeneemt. We blijven zeggen dat er aan het begin van je vrijwilligerstaak koffie of thee kan worden gebruikt. Dat wel graag verwerken in de kassa. Daarna komt het gebruik voor eigen rekening. In andere gevallen graag eerst toestemming aan één van de bestuursleden vragen.
Algemene ledenvergadering
Op 29 november houden wij onze algemene ledenvergadering. Alle leden of ouders van jeugdleden nodigen wij van harte uit. Noteert u deze datum alvast in uw agenda?
Ten slotte wensen wij jullie allemaal een plezierig en sportief seizoen toe!
Schroom niet om bestuursleden te benaderen en tips (wat kan beter) en tops (wat gaat goed en moeten we goed blijven doen) mee te geven! Succes!
Bestuur BAS Voetbal
- 18-04Programma 19 april
- 14-04AH Biddinghuizen Stratenvoetbaltoernooi
- 13-04Henk van den Hoorn wint Klaverjassen
- 12-04Uitslagen 12 april
- 09-04dTLS. Online Marketing balsponsor bij BAS 1
- 08-04Zaterdag 19 april: Darttoernooi
- 07-04JO12-1 op bezoek bij SC Heerenveen – een dag om nooit te vergeten
- 05-04Uitslagen 5 april
- 03-04Jubilerende sponsoren in het zonnetje
- 02-04Döner, patat en bingo op 12 april